Gezondheid

Gezondheidscharter

Met Biaform willen we gezondheid promoten.
Een greep uit onze recente initiatieven voor een gezonder brood door de keuze van betere ingrediënten:

Jodiumzout

rijstkom

We hanteren bewust een laag zoutgehalte in alle Biaform recepten (max. 1g/100g), lager dan de aanbevolen voedingsrichtlijn en zonder aan smaak in te boeten.

Onze broden bevatten bovendien jodiumzout in plaats van gewoon zout. Jodiumzout is aanbevolen door de Hoge Gezondheidsraad om de inname van jodium bij de Belgische bevolking te verbeteren.

Spelt

granen

Spelt of oergraan is allergisch aan pesticiden. Het is dus een zeer zuiver graan dat wij ook in enkele Biaform recepten terugvinden. Deze uiterst voedzame en energierijke graansoort zit boordevol vitaminen (B, E, Foliumzuur) en mineralen (Magnesium, Zink en Ijzer). Het bevat een hoger eiwitgehalte dan tarwe. Door zijn goede oplosbaarheid in water kunnen de voedingsstoffen in spelt snel en gemakkelijk opgenomen worden door het lichaam. (biobeschikbaarheid).

Speltgraan zorgt voor een gelijkmatigere bloedsuikerspiegel, waardoor je minder zin krijgt in tussendoortjes. De gluten in spelt zijn ook
makkelijker te verteren dan tarwegluten. Door het verhoogd gehalte aan essentiële onverzadigde vetzuren, is spelt ook geschikt voor een cholesterolarm voedingsdieet.

Soja

Soja is een natuurlijke bron van hoogwaardige plantaardige proteïnen en heeft talloze gezondheidsvoordelen. De kwaliteit van soja-eiwitten is evenwaardig aan de eiwitten uit melk of dierlijke producten.

Soja-eiwitten bevatten namelijk de essentiële aminozuren die ons lichaam niet zelf kan aanmaken. We moeten deze dus uit onze voeding halen. Soja-eiwitten helpen de spiermassa te bewaren of te ontwikkelen en te behouden. Bovendien bevat Soja 0% cholesterol maar goed meervoudig onverzadigde vetzuren.

Gezond eten en bewegen

eten en bewegen

We werken samen met diëtisten en onderzoekers aan het nutritioneel profiel van Biaform om gezonder brood te eten. Twee aanbevelingen komen hierbij steeds meer naar voor: "5 porties per dag van groenten en fruit" en "voldoende bewegen". Beide zijn onmisbaar om gezonder te worden.

Omega 3

omega

Biaform kiest vooral voor koolzaadolie als plantaardige vetsof omdat koolzaad veel gezonde vetzuren bevat (enkelvoudig onverzadigde), gunstig voor de gezondheid van hart en bloedvaten. Koolzaadolie is ook een befaamde bron van vitamine E en linoleenzuur, een essentieel Omega 3 aminozuur.